Imago van de onderneming

Een chauffeur doet meer dan goederen of personen van A naar B vervoeren. Hij komt in contact met klanten, administratieve diensten, andere weggebruikers… Hij rijdt meestal rond met de bedrijfsnaam op het voertuig, en is levende reclame voor het bedrijf. Vaak is hij ook het aanspreekpunt voor feedback van klanten. Zijn rol in het onderhouden van goede klantenrelaties en een positief bedrijfsimago mag dus niet onderschat worden. In deze opleiding worden chauffeurs hierover gesensibiliseerd en leren ze de basisvaardigheden voor klantgericht handelen.

Doelgroep

Alle professionele bestuurders van voertuigen van groep C en D.

Doelstelling

Deelnemers verwerven kennis van:

  • de manier waarop gedrag, attitude en communicatie van de chauffeur klantenrelaties beïnvloeden,
  • hoe beroepschauffeurs vanuit hun functie en takenpakket klantenrelaties kunnen versterken,
  • hoe uw chauffeur een bijdrage kan leveren tot een positief bedrijfsimago. 

Inhoud 

De theorie wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden, zodat elke beroepschauffeur onmiddellijk het effect op de eigen werksituatie kan inschatten.

  • Rol van de chauffeur in het commercieel proces

    • Wat is een commercieel proces?
    • Wie zijn de klanten van de chauffeur?
    • Wat verwachten klanten?
  • Hoe draagt de chauffeur bij tot het  imago van het bedrijf?
    • Persoonlijk imago vs. bedrijfsimago
    • Persoonlijk voorkomen
    • Onderhoud van het voertuig als werkplek
    • Gedrag van de bestuurder en (de invloed op het) bedrijfsimago
  • Vaardigheden voor een klantgerichte communicatie
    • Basis principes van communicatie
    • Constructief communiceren
  • Omgaan met geschillen
    • Commerciële en financiële gevolgen van geschillen
    • De rol van de bestuurder

Erkenning

De module is erkend door MOW Vlaanderen onder het nummer OCF-035/MPM-090, in het kader van nascholing voor beroepschauffeurs van groep C en D (7 kredietpunten).
De module valt onder onderwerp (3) Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek.

Praktisch

  • 1-daagse training van 7 uur (max. 20 kandidaten per sessie).
  • Op aanvraag zijn ook in-company opleidingen mogelijk.
  • Bedrijven kunnen genieten van een tussenkomst via de KMO-portefeuille.
  • Deze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Wenst u meer informatie of een offerte?

Neem contact op met Transport Academy, telefonisch 03/286 44 49 of per mail info@transportacademy.be.