Omgaan met agressie
Veel beroepschauffeurs krijgen te maken met verkeersagressie of agressie op stopplaatsen. Door inzicht in het gedrag en een gepaste reactie kan erger vaak voorkomen worden, in het belang van alle betrokken partijen.
- Doelstelling
Deelnemers verwerven inzicht in:
- Hoe agressie voorkomen kan worden
- Het kunnen voorspellen van eventuele toekomstige agressie
- Korte inhoud
De theorie wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden, zodat de chauffeur onmiddellijk het effect op de eigen werksituatie kan inschatten en met concrete tips aan de slag kan.
Toelichting begrip communicatie
- Communicatie bestaat uit twee partijen
- Klassikale fouten bij spreker en luisteraar
- Waarom is luisteren zo moeilijk?
- Tips om de communicatie te verbeteren
Toelichting begrip assertiviteit
- Weg van de definitie
- Praktische toepassing
Zelfreflectie: waar sta ik vandaag?
- Autodiagnose test
- 4 houdingen
Hoe omgaan met agressie en verbaal geweld als vrachtwagenbestuurder?
- Waarom agressie en verbaal geweld binnen het verkeer?
- Fasen van agressie
- Tips & tricks bij omgaan met agressief gedrag
- Erkenning
De opleiding ‘Omgaan met agressie’ is erkend door MOW Vlaanderen onder het nummer OCF-035/MPM-019, in het kader van nascholing voor beroepschauffeurs van groep C (7 kredietpunten).
Deze module valt onder thema 3.
- Praktisch
1-daagse training van 7 uur (max. 20 kandidaten per sessie).
De opleiding kan ook in het Frans gegeven worden.