Klantgerichtheid voor buschauffeurs

Een buschauffeur doet meer dan alleen klanten van A naar B vervoeren. Hij komt in contact met klanten, andere weggebruikers… Hij rijdt meestal rond met de bedrijfsnaam op het voertuig, en is levende reclame voor het bedrijf. Vaak is hij ook het aanspreekpunt voor feedback van klanten. Zijn rol in het onderhouden van goede klantenrelaties en een positief bedrijfsimago mag dus niet onderschat worden.
In deze opleiding worden buschauffeurs hierover gesensibiliseerd en leren ze de basisvaardigheden voor klantgericht handelen.

Doelgroep

Alle professionele bestuurders van voertuigen van groep D.

Doelstelling

Deelnemers verwerven kennis van:

  • de manier waarop gedrag, attitude en communicatie van de bus bestuurder klantenrelaties beïnvloeden,
  • hoe beroepschauffeurs vanuit hun functie en takenpakket klantenrelaties kunnen versterken,
  • hoe buschauffeurs een bijdrage leveren tot een positief bedrijfsimago.

Inhoud

De theorie wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden, zodat elke beroepschauffeur onmiddellijk het effect op de eigen werksituatie kan inschatten.

Rol van de buschauffeur in het commercieel proces

  • Wat is een commercieel proces?
  • Functie en taken van de buschauffeur
  • Wie zijn de klanten van de buschauffeur?
  • Wat verwachten klanten?
  • Klantgericht gedrag

Hoe draagt de buschauffeur bij tot het imago van het bedrijf?

  • Persoonlijk imago vs. bedrijfsimago
  • Persoonlijk voorkomen
  • Onderhoud van het voertuig als werkplek
  • Gedrag van de bus bestuurder en bedrijfsimago
  • Organisatie van het werk

Vaardigheden voor een klantgerichte communicatie

  • Basis principes van communicatie
  • Constructief communiceren
  • Negatieve mededelingen

Omgaan met geschillen

  • Commerciële en financiële gevolgen van geschillen
  • De rol van de bestuurder

Erkenning

De module is erkend door MOW Vlaanderen onder het nummer OCF-035/MPM-025, in het kader van nascholing voor beroepschauffeurs van groep D (7 kredietpunten).
Deze module valt onder onderwerp (3) Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek.

Praktisch

  • 1-daagse training van 7 uur (max. 20 kandidaten per sessie).
  • Op aanvraag zijn ook in-company opleidingen mogelijk.
  • Bedrijven kunnen genieten van een tussenkomst via de KMO-portefeuille.
  • Deze opleiding komt in aanmerking voor Betaald Educatief Verlof (BEV).

Wenst u meer informatie of een offerte?

Neem contact op met Transport Academy, telefonisch 03/286 44 49 of per mail.

Meer info over deze opleiding

Wil u op de hoogte gebracht worden van andere data van deze opleiding, vul dan hieronder u gegevens in en we contacteren u spoedig.